Mc

En glad motorcyklist, född 1949.
Jag har väl alltid haft ett tekniskt intresse, men det tog fart ordentligt 1989, då jag köpte min första veteranhoj!

Då gamla cyklar inte är så pålitliga, har det mest blivit skruvande och mindre körande. Jag tröttnade på osäkerheten och gick över till japaner. Nu har jag till och med sjunkit så lågt, att jag har invalidstart på sista hojarna!

Men drömhojen är fortfarande Norton Dominator 88, 1955 års modell! Har tyvärr sålt den, för att få råd med lite mer tillförlitliga hojar. Kul att kunna köra ibland också!

 

 

Dala mcdadmc50

 

 

Mina motorcyklar

 

Husqvarna 1955

En bastard med Villiersmotor på 147 cc och aluminiumskärmar. Såg dock gammal ut och gick som en klocka.

image001

 

 

BSA C11G 1956, 250 cc 11 hk

Mitt första större renoveringsarbete. Jag köpte ett vrak för 3 000 kr och upptäckte efterhand att det mesta var fel!
Motorn för gammal, växellådan 3-stegs, skulle vara 4, bromstrummor för nya, transkåpan till motor med likströmsgenerator, skulle vara alternator, fel tank, osv…
Kvar blev framgaffeln och ramen som gick att bocka om, för att passa 4-växlad låda. Därefter jakt på veteranmarknader och engelska skrotfirmor via annonser.
Rustade denna hoj mellan 1990 och 93 och körde med den tom 1999.

Fyndskicket 1990, samt 3  år och många timmar senare

 

image003

image005

image007

Stolt ryttare

 

 

 

Honda CB350, 1973

image009

Ett vrak med 17 tidigare ägare och 7 000 mil. Plockades ner totalt och rustades. Japanska delar är inte billiga!

image011

Bedrövligt fyndskick och ett år senare (inkl mycket arbete)

 

image013  image015image017  image019

 

image023image021

Före och efter putsmaskin och lackning
  

 

Norton Dominator mod 88, 1955

Köpte denna cykel i lådor för 3000 kr. Efter genomgång blev bara vevhushalvor, generator och växellåda kvar. Allt annat var av fel utförande, men papper på en riktig 88 fanns med!
Stort arbete att jaga delar och rusta efter engelska verkstadshandböcker.
Hösten 2000 fanns lite småplock kvar. På grund av tidsbrist och önskan om att kunna köra lite också, sålde jag den ”nästan färdig” i januari 2001.

 

Fyndskicket 1993 och det som blev kvar (utan innehåll i motor)

image025

image027


image029image031

HPD (Hop-plockade-delar)


image033

7 år senare och c:a 40 000 fattigare…

 

 

Yamaha SR400, 1982

Köpte denna cykel med startproblem. Efter ett år upptäcktes felet, en flisa som hade lossat i förgasarens luftskruvshål……
En härlig enstånka till rätt pris, tyvärr med gjutna fälgar! Även bra motion för högerbenet.

image035

 

 

Suzuki Savage LS650, 1997

Blev en sån här, då jag tröttnade på att aldrig kunna lita på tidigare, gamla cyklar. Fortfarande encylindrig med skönt ljud och vridmoment på låga varv. Lite fusk med invalidstart, men ganska bekvämt! Lite surrig på långfärd, men blev ändå 600 mil på denna.

image037

 

 

Suzuki Intruder VS800, 1999

När jag kört några hundra mil, kändes 650´n för liten. Bytte då upp mig till en Intruder 800 cc sommaren 2001.
Första turen blev 200 mil i södra Norge. Sedan blev det 300 mil till under sommaren.
Totalt 2000 mil till 2004.
image039

 

 

Norton i byggsats, 1999

En passande 50-årspresent! Jag har kommit halvvägs, då beskrivningen är lika som till min stora Norton, dvs fullständigt värdelös!

image041  image043

Honda Transalp 650 cc, 2004

En hoj som passar för turer på asfalt och grus! Omdrevad för lägre motorvarv.
Köpte denna ny 2004 och har nu (2014) kört 5000 mil, främst i Norge.

image045