Leedh Aura

leedh klar (2)katalog 1986   Beskrivning

En unik fransk högtalare som importerades av Glotta AB på 80-talet. Enligt uppgift endast 3 par sålda i Sverige, kostade då 34 000 kr.

Vikt 85 kg, stålstomme med pågjuten komposit, höjd 1.20 m.  1 intern högtalare (Isobarik-princip), 4 bas, 1 mellan (handgjort membran), 1 diskant. Helt faslinjärt filter.

Mycket rak frekvensgång, transientsnabb och bra basegenskaper. Filtret faller med 6db/oktav i området 50-15Hz. Kan ge 120 dB ljudtryck!

Konstruktör Giles Milot som bl a var chefsdesigner på Audax lab. Enligt någon artikel var högtalarna en förlustaffär, trots priset. Men de gav PR åt Focal och Leedh på mässor!

Jag köpte dessa 2004 av kände Bo Hagberg i Stockholm (Sentec, Utility research). Han hade skrapat av gammalt fanér och låtit kanta om bashögtalarna. Tyvärr hade de inte använt rätt högtalarkanter, så resultatet var dåligt.

Efter flera års arbete blev de klara och lät fantastiskt. Först när jag köpte von Schweikert VR8 kunde jag sälja dem. Då till en möbelsnickare som förstod kvalitén och kunde fanera om dem på rätt sätt!

 

 

Arbete med demontering av 10 Focal-element. Interna 8” och diskant kvar i låda.
Omkantning av de 8 baselementen. Först till skumkant, då Focal inte ville sälja kanter. Gav tyvärr för stel kant och därmed för låg basrespons.
Efter 4 brev till Audax (Giles Milot) och Focal (Jaques Mahul) fick jag lov att köpa originalkanter.  De uppskattade att jag ville renovera denna klassiker!

leedh aura

 

 

Spackling av cement/gipslådan (85 kg/st) och sedan målning med schellack för att få faneret att fästa.

leedh aura (4) leedh aura (8)

Fanering av 8-kantig låda med rundade hörn. Svårt! Provade trälim och kontaktlim. Pressade faneret med en jigg.
Resultatet blev inte perfekt, men acceptabelt.

leedh aura (14)leedh aura (19)  leedh aura (20)

 

 

 

Översättning från fransk tidning (Aura II utan inre bashögtalare)

Högtalaren AURA II från Leedh laboratoriet hamnar tillsammans med den berömda AURA i den allra högsta Hifi-divisionen. Konstruktören Gilles Milot ville med AURA II skapa ett system exklusivt för dubbla förstärkare, för att slippa problem med intermodulation och erhålla en perfekt balans mellan förstärkare och högtalarelement för respektive frekvensområde.
AURA II är ett 3 vägs system, avsedd för en förstärkare till base, täckande 20-200 Hz och en för mellan och diskant (med passivt filter). Fördelningen sker med ett passivt filter som placeras mellan för och effektförstärkare. Det är av stor vikt att samma typ av förstärkare används för de 2 områdena för att erhålla full balans. AURA II är identisk med AURA på utsidan och man ser (med nöje) de rena linjerna som formar en 1.20 m hög pelare med 42 x 36 cm sida. Trots sin stora volym (110 l) ger den inte så massivt intryck, tack vare faneringen. Enligt den teknik som använts av Leedh, är högtalaren gjord av cementlager om 2 cm tjocklek. Denna mycket dyra teknik för gjutning, ger en perfekt stabilitet och frånvaro av vibrationer i väggarna. Priset är en omfattande vikt om 75 kg! Insidan av högtalaren har en struktur som byggts runt en metallpelare med regelbunden stagning mot motstående väggar. Denna komplexa uppbyggnad ger en mycket stabil bas för basens 4 lika 13 cm:s högtalarelement, kopplade i fas och parallelldrivna. Varje element har membran av glasfiber, utvecklade av Leedh. Detta ger stabilitet, låg vikt och mycket god utbredning. Profilen är exponential, kopplad till en relativt kort spole, som löper i magnetgapet. Spolen har en diameter om 2.5 cm och är lindad i 4 lager. Som jämförelse, motsvarar dessa 4 bashögtalare en ensam om 26 cm, med en spole om 10 cm och en magnetmassa om 4.3 kg. Uppdelningen i 4 lika element ger dock följande fördelar:
–    större effekttålighet
–    lägre distorsion
–    borttagning av parasitsvängningar
–    snabbare respons, pga lägre massa, speciellt i området 100-200 Hz.
Över 200 Hz övertar ett likadant 13 cm element området 200-7000 Hz.
Över 7000 Hz hanterar ett 2 cm diameter diskantelement fårn Audax, modifierat av Leedh. Detta har dubbla magnetiska kretsar, intern behandling av kaviteten med ”cylicone”, för att ge högre detaljrikedom. Konen är av polykarbonat, ett mycket lätt material och spolen ligger i oljebad för dämpning och effekttålighet. Elementet är kopplat till ett cirkulärt hus 3.5 cm djupt, 2 cm i botten och 7.5 cm öppning. Huset är tillverkat av en gummiblandning, för att reducera ringningstendenser som erhålls med metall. Denna kon ger nivåökning över 2.5 kHz. Genom djupet erhålls också fasning av diskant och mellanregistrets magneter. Högtalarelementen är monterade på en filt, för att ge en rörlig förbindelse jämfört med höljets hårda cement. Lösningen är utmärkt och har framtagits efter många timmars lyssning.
Mätningar
Amplitudkurvan visar en mycket rak kurva från 30 Hz till 20 kHz.

 

Lite bakgrund till Leedh från ett franskt audio-forum, som svar til Bo Hagberg

Hi Bo, I’ll do my best to give you some informations about LEEDH, Auditor and Perspective. I apologize for my English, but unfortunately my Swedish is really primitive !
LEEDH (which stands for Laboratoire d’Etudes Et de Developpements Holophoniques) was founded in 1978 by French acoustician Gilles MILOT. To the best of my knowledge, the trademark ”Perspective” was used during the first years to commercialize the LEEDH products, hence a source of confusion. Anyway, Perspective was not the name of a ’speaker model and was droped as commercial trademark for LEEDH ca. 1985.
The firm was active until year 2000 or 2001 then ceased production. By order of appearence, the different models were called : Theoreme, Ether, Aura, Aura II, Starlet, Elfe, Axiom, Psyche, Psyche II, Nazca, Ica. I am not that sure of the chronology, and possibly one model or two are missing, but you have here a pretty good idea of LEEDH commercial output.
The Perspective and thereafter LEEDH loudspeakers were generaly well received in France by journalists and amateurs alike. Drivers and cabinets were of high quality and prices rather high, if not sky-rocketing high-ended, and the firm achieved commercial success with ”Psyche” (ca. 1992), a very musical and sensibly priced model. By 1995 or so, M. Milot was head of Audax research department and made use of some very interesting new drivers in his LEEDH products, notably a piezo-electrical tweeter made out of an extremely thin diaphragm, whose convex egg-shape was maintained by a pressurized gas behind it. I suspect leakage was a serious issue ; this tweeter was used in Nazca and Ica. I had a demo’ of the Ica ”bookshelf” model (with its dedicated stands) ans remember outstanding highs and stereo images. I’m afraid refurbishing today LEEDH models is a tough affair, since the exact ’speakers references are long out of production.